"SÅ STOR UTBYGGING FOR 10% AV GODSET?"
Avsnittet bekrefter fergetrafikkens dominerende posisjon innen
stykkgodstrafikken (45.7%). At lo-lo containertrafikken kunne representere 18.2% nevnes
ikke her. Heller ikke at lo-lo containertrafikken kun representerer ca. 10% av havnens
godsomslag.
---------------------------------------------------------------------
"OSLOS KOMMUNEGRENSE SOM RAMME?"
Videre nevnes pålegget fra bystyret om å utvikle Oslo havn innenfor
kommunegrensene, med henblikk på å kunne ta all forventet vekst i trafikken. Fornuften i
denne bystyrebeslutning er ikke kommentert. Den må skyldes at bystyret har trodd på
havnevesenets opplysninger om at de andre havner ikke har tilstrekkelig kapasitet.
Avsnittet avkrefter dette.
---------------------------------------------------------------------
"SAMORDNET KAPASITET?"
SAMFERDSEL OG REGIONALPOLITISKE PREMISSER FOR HAVNEDRIFT
Behovet for samordning stiger med kapasitetsmangel. Basert på de
feilaktige, sterke vekstprognosene kan dette synes å være et viktig problem. Ser man
imidlertid på den havnekapasitet som foreligger og den utvikling som er på gang i
logistikksektoren, reduseres samordningproblemet vesentlig. Etablering av sunn konkurranse
mellom havnene er antageligvis viktigere for transportbrukerne. Utvalget nevner også at
konkurranse mellom havnene vil bidra til kostnadseffektivitet.
---------------------------------------------------------------------
"BUKKEN OG HAVNESEKKEN?"
Det faktum at Oslo havnevesen har en stor og kostbar administrasjon i
forhold til trafikken er ikke behandlet. Dette bør utredes separat.
---------------------------------------------------------------------
"REVISJON AV HAVNELOVEN?"
JURIDISKE OG FORVALTNINGSMESSIGE SIDER AV HAVNEUTVIKLING OG
HAVNEDRIFT
Punktet er ikke behandlet av Forum for Oslos Sjøside, men vi har
gjentagne ganger påpekt behovet for en revisjon av norsk havnelov. Dette først og fremst
med henblikk på frigjøring av de store verdier som sentrale havneområder i byene
representerer, samt en økonomisering innen havnesektoren.
---------------------------------------------------------------------
"HAVNER OG ANDRE SAMFUNNSBEHOV?"
NÆRINGSLIVETS KRAV TIL EFFEKTIVE TRANSPORTKJEDER OG HAVNENS ROLLE
Det er åpenbart at næringslivet og transportbrukerne ønsker lavest
mulig transportkostnader, selv om det går på bekostning av befolkningens trivsel. Lasten
vil alltid finne en vei og forholdene må legges til rette med henblikk på befolkningens
beste. Trivsel, miljø og økonomi må avveies Dette er dårlig belyst i avsnittet.
---------------------------------------------------------------------
"INGEN ANALYSE AV RO-RO VS. LO-LO"
5.3.1 Skipstyper, rederier og markedsområder.
En vesentlig mangel ved rapporten er at systemanalyse av
konkurranseforholdet mellom lift on lift off og roll on roll off skip
ikke er foretatt.
---------------------------------------------------------------------
"KRANER UTEN JOBB"
Da ro-ro havner er vesentlig billigere og mer arealeffektive enn lo-lo
havner (Hjortnes er ca. 6 ganger mer arealeffektiv enn Filipstad containerterminalen) bør
man ha sikrere meninger om utviklingen før nye havneinvesteringer foretas. De store
kranparker, med lav utnytelsesgrad, som man finner i mange havner burde være et varsko om
havneveseners tidligere feilinvesteringer.
---------------------------------------------------------------------
"NÆRSJØTRAFIKK ER RO-RO"
Utviklingen i Sverige bør også være tankevekkende hvor for eksempel fra
Gøteborg nærsjøtrafikken til Holland, Belgia, Frankrike og England i dag skjer med
ro-ro skip, bortsett fra containere som de oversjøiske skipene bringer med seg.